איך MRP עובד

איך MRP הופך תחזיות והזמנות לקוח להזמנות חו"ג?

מה עושה MRP חומרים: הופך תחזיות מכירה והזמנות תוצ"ג להזמנות רכש, מתזמן אותם על פי פרמטרים וממליץ לאיש התכנון מתי להוציא אותן ובאיזה כמות.

איך זה עובד?

תהליך MRP

נניח שיש לנו תחזית מכירות או הזמנת לקוח, נקרא לזה רשומת ביקוש. אז רשומת הביקוש תראה ככה במערכת ה MRP:

רשומת תוצג

כלומר אני רוצה את מק"ט AIR001 למשלוח ב 1/1/2020 בכמות של 500 יחידות. מה עושה ה MRP? הוא פונה לעץ המוצר של של מק"ט התוצ"ג. עץ המוצר קיים כטבלה בצורה הבאה:

עץ מוצר

ה MRP מפוצץ את הביקוש של רשומת הביקוש בעזרת עץ המוצר ונוצרים רשומות ביקוש למק"טי הבן. התאריך שאנחנו צריכים את מק"טי הבן תלוי בכמה זמן מראש אנחנו רוצים שהמק"ט בן יגיע לפני שנשתמש בו לצורך הרכבת התוצ"ג. נניח כרגע שאנחנו צריכים את מק"טי הבן כ 30 יום לפני שאנחנו מייצרים את מק"ט האב. אז רשומות הביקוש של מק"טי הבן ייראו כך:

רשומות ביקוש בן

זאת אומרת שנצטרך 100,000 מהחומר AAA001 בתאריך 1/5/2020 וכך גם לגבי 2 החומרים האחרים.

עכשיו שה MRP תרגם את הביקוש של התוצ"ג לביקוש של החומר גלם הוא צריך לעבור כל מק"ט חומר בפני עצמו ולבנות לו ציר זמן של ביקוש המשלב את הביקושים לחומר הגלם עם הזמנות החו"ג שכבר פתוחות.

כאן זה מתחיל להסתבך מילולית, אז צריך להתרכז 🙂

כדי להראות את ציר הזמן אני אתמקד במוצר CCC001 ואני אוסיף לו ביקושים שהגיעו מרשומות ביקוש אחרות. כלומר החומר נדרש בזמנים שונים גם על ידי מק"ט התוצ"ג AIR001 שנדרש כאמור לחודש 6/2020 וגם חודש אחד לפני ובנוסף גם על ידי מק"ט AIR002 שגם זקוק למק"ט החו"ג שלנו (באותו יחס).  רשומות הביקוש לחו"ג יראו כך:

רשומות ביקוש בן ממגוון תוצגים

אם נסתכל על החלק השמאלי של הטבלה נראה למעשה את רשומות הביקוש של כמה אנחנו צריכים מחומר CCC001 ומתי. החלק הימני של הטבלה יכול להחזיר אותנו למקור שיצר את הביקוש.

נוסיף את רשימת ההזמנות של החומר CCC001, אלו יכולות להיות הזמנות רכש או הזמנות ייצור:הזמנות רכש

עכשיו ה MRP יחבר את הביקושים ואת ההזמנות לאותו ציר זמן על מנת להבין איפה צריך להוסיף או לשנות הזמנות. נציג את הנתונים על ציר הזמן:ציר זמן

ה MRP רואה שבאפריל יהיה חסר 100 ולכן ימליץ להגדיל את ההזמנה של ה 15/3 בעוד 100 או לחילופין לפתוח הזמנה נוספת של 100 להגעה ב 1/4. גם במאי 2020 חסרים 500 וגם כאן ה MRP ימליץ על תוספת של 500* להזמנה של ה 15/4 או לחילופין להכניס הזמנה חדשה.

במידה וה MRP ממליץ על פתיחת הזמנה חדשה הוא לוקח בחשבון זמן אספקה. לדוגמה אם אנחנו צריכים 500 למאי 2020 וזמן האספקה הוא חודש ימים, ההזמנה תיפתח על חודש אפריל 2020.

לסיכום:

ביקוש צפוי של מכירות ממוצר AAA001 יצר המלצה להזמנת רכש ב1/4/2020 לאחר שהביקוש התפוצץ בעץ ונכנס לציר הזמן של הביקושים והרכישות לפריט ואח"כ הוזז בזמן לפי זמן אספקה צפוי.

אני מקווה ששרדתם עד כאן…..

*הערה קטנה – כמובן שבחישוב למעלה ההזמנה במאי תהיה רק 400 כי 100 נוספים יגיעו באפריל. אבל זה יותר מדי מסובך להסביר בבת אחת 🙂

 

קורא יקר, אנא השאר לי תגובה בבקשה כדי שיהיה לי פידבק להמשך

ניתן גם לשלוח במייל לגל מירום : theplanningmaster@gmail.com

 

הפוסט הזה הוא חלק מכלי העבודה האפשריים למהנדסי תעשיה וניהול העוסקים בעיתוד מלאי

 

6 comments

    1. אני מניח שכאשר אתה מתייחס להזמנות STO אתה מתייחס ל Stock Transfer Order.
      במערכות אחרות זה ייקרא "פקודת העברה בין מחסנים", כלומר יש פעולת מלאי פנים ארגונית שמעבירה חומר ממחסן למחסן או ממחסן למרכז ייצור או הפצה.
      ההזמנות הללו יכולות להפתח בצורה ידנית או בצורה אוטומטית כאשר יש ארוע של ירידה ממלאי או ארוע אחר שהוגדר.
      ניתן להתייחס להעברות הללו בשני אופנים:
      אם אתה הוא המחסן המקבל אז מבחינת מודל שיני המסור זה בדיוק כמו הזמנת רכש. במקום שתצא הזמנת רכש כאשר מגיעים לנקודת ההזמנה, תפתח פקודת העברה בין מחסנים. זה משהו שכל מערכת MRP מינימלית מאפשרת.
      במידה ואתה המחסן המנפק הרי שזה בדיוק כמו ניפוק לרצפת הייצור ואין שום סיבה שמודל שיני המסור לא ישתמש בהזמנות הללו.
      אם עניתי לשאלה אנא עדכן אותי אם לא, תנסה להרחיב את השאלה בבקשה

השאר תגובה